Umowę na wykonanie remontów cząstkowych ulic o nawierzchni bitumicznej prezydent Michał Litwiniuk podpisał z prezesem Przedsiębiorstwa Robót Drogowych panem Leszkiem Horegladem 28 stycznia br. Remonty prowadzi także miejska spółka ZGL. Łącznie zabezpieczono na nie ponad 2 400 000 zł. Prace trwają gdy tylko pozwalają na to warunki atmosferyczne.
Sroga zima – opady i niskie temperatury wpłynęła na dużą liczbę ubytków. Ich naprawę rozpoczęliśmy na początku lutego br.
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, zgodnie z umową, wykonuje remonty cząstkowe w technologii „na gorąco” mieszanką mineralno-asfaltową wyprodukowaną w wytwórni mas bitumicznych, w zakres którego wchodzą następujące prace:
1. remont o powierzchni do 1m2 - bez ramowania:
- usunięcie uszkodzonych fragmentów brzegów wyboju lub ubytku,
- dokładne oczyszczenie dna i krawędzi uszkodzonego miejsca,
- usunięcie wody, doprowadzając uszkodzone miejsce do stanu powietrzno- suchego,
- posmarowanie dna i krawędzi wyboju lub ubytku rozgrzanym asfaltem,
- ręczne rozłożenie masy bitumicznej w przygotowanych do naprawy miejscach w ilości 100 kg /m2, grubości warstwy po zagęszczeniu 4 cm,
- wyprofilowanie i zagęszczenie wbudowanej masy bitumicznej,
- uszczelnienie połączenia wyremontowanego wyboju lub ubytku z istniejącą nawierzchnią, rozgrzanym asfaltem,
- uprzątnięcie remontowanego miejsca z rumoszu oraz innych nieczystości;
2. remont o powierzchni do 5m2 - z ramowaniem:
- sfrezowanie lub wykucie uszkodzonych fragmentów nawierzchni w miejscach do naprawy, nadając uszkodzeniu kształt prostej figury geometrycznej o pionowych ściankach,
- dokładne oczyszczenie dna i krawędzi uszkodzonego miejsca,
- usunięcie wody, doprowadzenie uszkodzonego miejsca do stanu powietrzno-suchego, - posmarowanie dna i krawędzi wyboju lub ubytku rozgrzanym asfaltem z zastrzeżeniem - na dk 2 (obwodnica miasta) i w ciągu drogi wojewódzkiej (ulice: Janowska, Zamkowa, Łomaska, Witoroska i Lubelska), skropienie dna oraz krawędzi sfrezowanej powierzchni emulsją asfaltową w ilości 0,5 kg/m2,
- ręczne rozłożenie masy bitumicznej w przygotowanych do naprawy miejscach w ilości 100 kg /m2, grubości warstwy po zagęszczeniu minimum 4 cm,
- wyprofilowanie i zagęszczenie walcem wbudowanej masy bitumicznej,
- uszczelnienie połączenia wyremontowanego miejsca z istniejącą nawierzchnią rozgrzanym asfaltem, z zastrzeżeniem - na dk 2 (obwodnica miasta) i w ciągu drogi wojewódzkiej (ulice: Janowska, Zamkowa, Łomaska, Witoroska i Lubelska), uszczelnienie połączenia wykonać samoprzylepną taśmą dylatacyjną kauczukowo- asfaltową do uszczelniania spoin,
- uprzątnięcie remontowanego miejsca z rumoszu oraz innych nieczystości;
3. remont o powierzchni od 5m2 do 50m2 - z ramowaniem:
- sfrezowanie uszkodzonych fragmentów nawierzchni w miejscach do naprawy, nadając uszkodzeniu kształt prostej figury geometrycznej o pionowych ściankach,
- dokładne oczyszczenie dna i krawędzi uszkodzonego miejsca,
- usunięcie wody, doprowadzenie uszkodzonego miejsca do stanu powietrzno- suchego, - posmarowanie dna i krawędzi wyboju lub ubytku rozgrzanym asfaltem z zastrzeżeniem - na dk 2 (obwodnica miasta) i w ciągu drogi wojewódzkiej (ulice: Janowska, Zamkowa, Łomaska, Witoroska i Lubelska), skropienie dna oraz krawędzi sfrezowanej powierzchni emulsją asfaltową w ilości 0,5 kg/m2,
- ręczne lub mechaniczne (układarką do masy bitumicznej) rozłożenie masy bitumicznej w przygotowanych do naprawy miejscach w ilości 100 kg/m2, grubość warstwy po zagęszczeniu minimum 4cm. Jeżeli wybój, ubytek lub zaniżenie w przygotowanych do naprawy miejscach jest o głębokości większej od 4 cm, należy wstępnie rozłożyć warstwę wyrównawczą z masy bitumicznej w ilości 25 kg/m2 na każdy centymetr grubości warstwy,
- wyprofilowanie i zagęszczenie walcem wbudowanej masy bitumicznej,
- uszczelnienie połączenia wyremontowanego miejsca z istniejącą nawierzchnią rozgrzanym asfaltem, z zastrzeżeniem - na dk2 i w ciągu drogi wojewódzkiej, uszczelnienie połączenia wykonać samoprzylepną taśmą dylatacyjną kauczukowo – asfaltową do uszczelniania spoin, uprzątnięcie remontowanego miejsca z rumoszu oraz innych nieczystości;
4. remonty o powierzchni powyżej 50 m2 - z ramowaniem:
- sfrezowanie uszkodzonych fragmentów nawierzchni w miejscach do naprawy, nadając uszkodzeniu kształt prostej figury geometrycznej o pionowych ściankach,
- dokładne oczyszczenie dna i krawędzi uszkodzonego miejsca,
- usunięcie wody, doprowadzenie uszkodzonego miejsca do stanu powietrzno- suchego,
- skropienie dna oraz krawędzi sfrezowanej powierzchni emulsją asfaltową w ilości 0,5 kg/m2,
- mechaniczne rozłożenie masy bitumicznej (układarką do masy bitumicznej) w przygotowanych do naprawy miejscach w ilości 100 kg/m2, grubość warstwy po zagęszczeniu minimum 4 cm. Jeżeli wybój, ubytek lub zaniżenie w przygotowanych do naprawy miejscach jest o głębokości większej od 4 cm, należy wstępnie rozłożyć warstwę wyrównawczą z masy bitumicznej w ilości 25 kg/m2 na każdy centymetr grubości warstwy, - zagęszczenie walcem wbudowanej masy bitumicznej,
- uszczelnienie połączenia (dylatacji) wyremontowanego miejsca z nawierzchnią istniejącą wykonać samoprzylepną taśmą kauczukowo - asfaltową do uszczelniania spoin,
- uprzątnięcie remontowanego miejsca z rumoszu oraz innych nieczystości.
W okresie zimowym przy niskich temperaturach remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznej wykonywane w technologii „na zimno” z zastosowaniem gotowych mieszanek mineralno-asfaltowych, w zakres których wchodzą następujące prace:
usunięcie uszkodzonych fragmentów brzegów wyboju lub ubytku,
- dokładne oczyszczenie dna i krawędzi uszkodzonego miejsca,
- usunięcie wody, doprowadzenie uszkodzonego miejsca do stanu powietrzno-suchego,
- ręczne rozłożenie mieszanki mineralno - bitumicznej w przygotowanych do naprawy miejscach w ilości 25 kg/m2 na każdy centymetr grubości warstwy,
- wyprofilowanie i zagęszczenie wbudowanej masy bitumicznej,
- uprzątnięcie remontowanego miejsca z rumoszu oraz innych nieczystości.
Do naprawy (przez uszczelnienie) pojedynczych podłużnych i poprzecznych spękań nawierzchni bitumicznej należy zastosować gorącą zalewę asfaltową z asfaltu modyfikowanego polimerami.