Celem projektu jest popularyzacja miejskiego transportu zbiorowego i roweru jako środka lokomocji na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska.
Przedsięwzięcie obejmuje:
* Działania na rzecz publicznego transport zbiorowego, w tym:
- zakup 12 autobusów elektrycznych, ładowarek, budowę stacji ładowania - w bazie miejskiej spółki transportowej (MZK Sp z o.o. w Białej Podlaskiej) wraz z instalacją PV, a także na pętli autobusowej w kluczowym węźle przystankowym przy ul. Terebelskiej,
- modernizację infrastruktury przystankowej w mieście i gminie wiejskiej, w tym budowę i przebudowę wiat, instalację monitoringu, tablic informacji pasażerskiej oraz biletomatów, montaż instalacji PV na przystankach do zasilania oświetlenia i urządzeń, wykonanie złączy do sieci elektroenergetycznej, utworzenie zielonych przystanków,
- utworzenie centrum przesiadkowego MZK przy dworcu PKP w Białej Podlaskiej.
* Rozwój infrastruktury służącej pieszym, rowerom: budowa dróg rowerowych i pieszych w ciągach dróg na terenie miasta, budowa wiat rowerowych przy szkołach oraz w innych miejscach publicznych, budowa urządzeń do pomiaru ruchu rowerów i wyświetlania wyników.
* Utworzenie strefy płatnego parkowania w centrum miasta – zakup i wdrożenie systemu parkingowego, oznakowanie uprzywilejowujące ruch rowerowy I transport zbiorowy.
* Opracowanie i wdrożenie aplikacji integrującej różne środki komunikacji, służącej planowaniu przemieszczania się na terenie miasta i gminy.
* Opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).
Projekt ma charakter partnerski, Gmina Miejska Biała Podlaska występuje jako partner wiodący, Gmina Biała Podlaska – jako partner.
Projekt adresowany jest do mieszkańców Gminy Miejskiej Biała Podlaska oraz Gminy Biała Podlaska, działających na tym terenie instytucji oraz osób przyjezdnych – wszystkich korzystających z układu komunikacyjnego Białej Podlaskiej.
Produkty projektu to 12 nowych autobusów elektrycznych, zdolnych przewozić 900 pasażerów, 9,8 km zmodernizowanych linii autobusowych w mieście, 8 punktów ładowania autobusów o napędzie elektrycznym, 29 obiektów służących transportowi zbiorowemu, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, 1 nowy zintegrowany węzeł przesiadkowy, nowy przystanek w miejscowości Terebela (wydłużenie linii autobusowej o 2,8 km), 1,62 km zbudowanych i przebudowanych dróg rowerowych, wdrożony cyfrowy system transportu miejskiego.
Zakłada się, że realizacja inwestycji doprowadzi do zwiększenia liczby korzystających z miejskiego transportu publicznego o 14 %, co najmniej 500 osób rocznie korzystać będzie z nowej infrastruktury rowerowej, a związana z transportem w miejskim obszarze funkcjonalnym emisja gazów cieplarnianych zmniejszy się z 1456 do 1401 ton na rok.